De veelgeprezen toneelbewerking van Harry Mulisch’ bestseller, die vijftien jaar geleden op de planken van vele uitverkochte theaters stond, komt terug in de theaters. Ook nu, tachtig jaar na de bevrijding is ‘De Aanslag’ een must-see, een indringend verhaal over schuld, verantwoordelijkheid en de impact van oorlogsherinneringen.

De hongerwinter 1945. Naast het huis van de twaalfjarige Anton Steenwijk wordt een collaboreren…

De veelgeprezen toneelbewerking van Harry Mulisch’ bestseller, die vijftien jaar geleden op de planken van vele uitverkochte theaters stond, komt terug in de theaters. Ook nu, tachtig jaar na de bevrijding is ‘De Aanslag’ een must-see, een indringend verhaal over schuld, verantwoordelijkheid en de impact van oorlogsherinneringen.

De hongerwinter 1945. Naast het huis van de twaalfjarige Anton Steenwijk wordt een collaborerende agent doodgeschoten. Zijn buren verplaatsen het lichaam voor Antons huis. Nadat zijn familie is opgepakt en gefusilleerd door de Duitsers, blijft het waarom van de gebeurtenissen Anton gedurende zijn leven achtervolgen. Hij beseft meer en meer dat er een zeer dunne scheidslijn is tussen goed en fout.  Een prangende vraag werpt zich op: is de schuldige misschien niet ook onschuldig, en de onschuldige misschien ook schuldig. Je kan niet anders dan constateren dat het verhaal niets aan zeggingskracht verloren heeft, de vrijheid van de mens blijft kwetsbaar en is anno nu niet vanzelfsprekend. 

Je kan niet anders dan constateren dat het verhaal niets aan zeggingskracht verloren heeft, de vrijheid van de mens blijft kwetsbaar en is anno nu niet vanzelfsprekend. Gouden Kalf-winnaar Leendert de Ridder speelt Anton Steenwijk. Peter Bolhuis en Henriëtte Tol speelden vijftien jaar geleden al glansrollen in deze voorstelling en keren nu terug. “Prachtig”, oordeelde NRC toentertijd en gaf vijf sterren.

Wanneer