Eerste jungleklas van Nederland onthuld - Groep 6/7 van basisschool Het Vianova in Alphen aan den Rijn krijgt vanaf vandaag les in het oerwoud

Vandaag werden de kinderen van groep 6/7 van basisschool Het Vianova in Alphen aan den Rijn verrast met een ware jungleklas. Zij zijn de gelukkige winnaars van de wedstrijd die werd georganiseerd door Bloemenbureau Holland namens de Nederlandse sierteeltsector. Met de jungleklas willen zij laten zien wat het positieve effect van planten op het (leer)gedrag van kinderen is. De planten zorgen voor meer creativiteit en productiviteit en een betere concentratie.

Talloze brieven en zielige foto’s
Uit de maar liefst 43 aanmeldingen zijn de Spaceshuttles, groep 6/7 van basisschool Het Vianova uit Alphen aan den Rijn, de winnaars van de jungleklas-actie. De leerlingen schreven allemaal een eigen brief waarin duidelijk werd waarom juist zij de jungleklas verdienen. Volgens de leerlingen kon het klaslokaal wel wat groen gebruiken; het kan ze namelijk helpen met een betere concentratie én maakt alles ook nog eens gezelliger. “Ja, want de paar nepplantjes die we eerst hadden, hielpen echt niet. Een jungleklas leek ons meteen echt heel cool en gaaf!”, vertelt Benjamin van de Spaceshuttles. Naast de brieven stuurden de leerlingen ook nog een foto mee waarop iedereen heel sip keek. “We keken sip omdat de klas kaal en saai was.”

Les plantenverzorging 
Na de onthulling van het vergroende lokaal, krijgen de Spaceshuttles ook les over hoe zij de planten het beste kunnen verzorgen. Vanaf de onthulling is het namelijk aan de leerlingen om de planten in goede conditie te houden. Naast een omgetoverd klaslokaal winnen de leerlingen hiervoor ook een bijbehorende verzorgingskit, met alle benodigde informatie. “Door de verzorgingsles weten we precies wanneer welke planten water nodig hebben, maar ook dat je beter te weinig water kan geven dan te veel, dat wist ik echt niet.”, vervolgt Sara van de Spaceshuttles. De les werd gegeven door Ronald van Schie, van plantenkweker Air So Pure. Volgens hem dragen planten bij aan een fijne werksfeer in de klas. “Het is belangrijk om juist kinderen van jongs af aan de positieve effecten van planten te laten ervaren, daar is dit een mooi initiatief voor”, aldus van Schie. 

Creatiever en productiever 
De aandachtsspanne van leerlingen is in het afgelopen jaar gedaald van 11 naar 8 seconden, blijkt uit onderzoek. Door de klas om te toveren tot een groene oase met luchtzuiverende planten worden de zintuigen geprikkeld, de creativiteit geboost en de concentratie verhoogd. Op die manier hoopt de Nederlandse sierteeltsector bij te dragen aan het welzijn van de kinderen. Onderzoek van IVN Natuureducatie wijst namelijk uit dat planten een positieve impact hebben op de sfeer in de klas én de prestaties van leerlingen verhogen. Door de hogere luchtvochtigheid en een hoger zuurstofgehalte wordt de luchtkwaliteit in klaslokalen beter, wat zorgt voor een betere werking van de hersenen. In een onderwijsomgeving met planten zijn zowel docenten als leerlingen volgens IVN Natuureducatie creatiever en productiever. Daarbij zorgen planten voor een gevoel van kalmte waardoor stress en agressiviteit verminderen.